کارت شرکت در آزمون دکتری منتشر شد/ اعلام زمان برگزاری آزمون

آزمون دکترا

کارت شرکت در آزمون دکتری منتشر شد/ اعلام زمان برگزاری آزمون

 

امروز دوشنبه 30 بهمن 1402، کارت شرکت در آزمون دکتری 1403 در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش و آموزش کشور قرار گرفت. داوطلبان می‌بایست بر اساس مشخصات شنانامه‌ای و ثبت نامی خود که شامل شماره پرونده و کد رهگیری است، نسبت به دریافت کارت اقدام کنند.

در روز برگزاری آزمون و برای شرکت در آن همزاه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون الزامی است. همچنین داوطلبان می‌بایست در روز آزمون اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس‌دار خود را همراه داشته و آن را ارائه نمایند.

 

نحوه دریافت کارت شرکت در آزمون دکتری 1403

در گام نخست متقاضیان باید به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش و آموزش کشور به آدرس https://sanjesh.org مراجعه کنند.

در گام بعدی آنها با دو راه می‌توانند اقدام به دریافت کارت شرکت در آزمون کنند. راه اول وارد نمودن اطلاعات شناسنامه‌ای از قبیل نام، نام خانوادگی، کدملی و تاریخ تولد است و راه دوم اطلاعات ثبت‌نامی اعم از شماره پرونده، شماره سریال، کد پیگیری و … می‌باشد.

در مرحله آخر باید یک نسخه از کارت خود را پرینت کنند. درآخر آنها باید برای شرکت در آزمون، با همراه داشتن اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه (عکس‌دار) و براساس آدرس و زمان تعیین شده بر روی آن، به حوزه امتحانی خود مراجعه کنند.

ممکن است که داوطلب به دلیل عدم در دست داشتن اطلاعات ثبت نامی موفق به دریافت کارت شرکت در آزمون نشود. در اینصورت لازم است به سیستم پاسخگویی درگاه سازمان سنجش به نشانی https://request.sanjesh.org مراجعه و نوع آزمون خود را انتخاب کند.

پس از تعیین نام آزمون و تعیین موضوع پیگیری، نسبت به دریافت اطلاعات ثبت‌نامی مربوط اقدام کند. البته که باید برای استفاده از این سیستم در آن عضو باشند و در غیراینصورت می‌بایست ابتدا اقدام به عضویت در این سیستم نمایند.

 

سوالات آزمون دکتری 1403

در جلسه آزمون به تمامی داوطلبان سه بسته نایلونی داده می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • بسته سوالات آزمون زبان انگلیسی عمومی به همراه پاسخنامه شماره یک
  • بسته سوالات آزمون دروس استعداد تحصیلی به همراه پاسخنامه شماره دو
  • و در آخر دفترچه سوالات تخصصی همراه با پاسخنامه شماره سه

 

نحوه برگزاری آزمون دکتری 1403

دفترچه اول:

در ابتدای شروع جلسه، دفترچه شماره یک شامل 40 سوال بوده که همه داوطلبان باید ظرف مدت 40 دقیقه پاسخ خود را در پاسخنامه مربوطه وارد کنند.

دفترچه دوم:

پس از اتمام زمان دفترچه اول، دفترچه دوم با 25 سال به داوطلبان داده خواهد شد که 50 دقیقه برای پاسخگویی به آنها فرصت دارند. این سوالات شامل چهار بخش خواهد شد که سه بخش اولیه آن بین تمامی متقاضیان گروه‌های امتحانی یکسان و بخش نهایی بسته به نوع گروه امتحانی متفاوت است.

بخش چهارم خود نیز به دو قسمت تقسیم می‌شود.

  • قسمت اول آن شامل سوالات استعداد منطقی که تمام گروه‌های امتحانی (جز فنی و مهندسی) می‌بایست به آنها پاسخ دهند.
  • قسمت دوم آن شامل سوالات استعداد تجسمی می‌شود که مختص متقاضیان گروه امتحانی فنی و مهندسی است.

دفترچه سوم:

درآخر نوبت به دفترچه سوم یا همان دفترچه سوالات تخصصی می‌رسد. این دفترچه شامل سوالات دروس تخصصی به هریک از کدرشته‌های امتحانی است.

مدت زمان اتمام این دفترچه برای گروه‌های علوم انسانی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان 105 دقیقه است. برای سایر گروه‌های آزمایشی اعم از فنی و مهندسی و علوم پایه 135 دقیقه در نظر گرفته شده است.

 

توجه داشته باشید که متقاضیان باید قبل از حضور در جلسه به دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون دکتری 1403 مراجعه کنند. در گام بعدی براساس رشته و گرایش‌هایی که تمایل به انتخاب و تحصیل در آن دارند مواد امتحانی آزمون تخصصی آن رشته را تعیین نمایند.

همچنین داوطلبان می‌بایست تنها به سوالات مرتبط به آن رشته یا رشته ها پاسخ دهند.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *