نحوه دریافت ارز دانشجویی

ارز خدماتی برای دانشجویان

نحوه دریافت ارز دانشجویی

 

دانشجویان متقاضی دریافت ارز دانشجویی در دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید به سامانه سجاد مراجعه کنند. آنها می‌بایست ضمن مراجعه به درگاه portal.saorg.ir، تشکیل پرونده داده و مدرک لغو تعهد آموزش رایگان در ایران را در سایت بارگزاری نمایند.

لازم به ذکر است که تمامی مراحل دریافت سهمیه ارز دانشجویی به‌صورت الکترونیکی بوده و نیازی به هیچ‌گونه مراجعه حضوری نیست.

 

ارز دانشجویی چقدر است؟

مبلغ این ارز، 13 هزار یورو خدماتی یا معادل آن به سایر ارز ها می‌باشد. همچنین این مبلغ برای شهریه بوده و سالانه در وجه موسسه یا دانشگاه مورد نظر واریز می‌شود.

هزینه‌های اقامت ماهیانه حداکثر 1500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها می‌باشد و برای هر عضو خانواده یعنی همسر و فرزند حداکثر 500 یورو پرداخت خواهد شد.

 

 

شرایط دریافت ارز دانشجویی

اول از همه توجه داشته باشید که این ارز تنها به دانشجویان دانشگاه‌هایی که تحت نظارت وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد تعلق می‌گیرد.

برای اطلاع از این مهم و مشاهده لیست دانشگاه‌های مورد تأیید این دو وزارتخانه، می‌توانید به سایت آنها مراجعه کنید.

این ارز تنها به متقاضیان دوره ارشد و دکترا تعلق می‌گیرد که برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بازپرداخت آن به‌صورت 36 ماهه خواهد بود. این بازپرداخت برای دانشجویان مقطع دکترا 60 ماه یا به عبارت دیگر 10 ترم می‌باشد.

از دیگر شرط دریافت این ارز می‌توان به این اشاره کرد که ارز خدماتی تنها به دانشجویانی که تحصیل‌شان به‌صورت تمام وقت و حضوری است تعلق می‌گیرد.

همچنین دانشجویانی که دارای بورس کامل هستند یا کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند ارز تعلق نخواهد گرفت.

تمامی دانشجوهای خارج از ایران می‌توانند سالانه به مدت 3 ماه در ایران اقامت داشته باشد. لازم به ذکر است درصورتی که فردی بیشتر از این مدت در کشور حضور داشته باشد باید ارز دریافتی را برگرداند.

در آخر ارز خدماتی به دوره‌های قبل از ورود به مقطع تحصیلی اعم از زبان، کالج، پیش‌نیاز و … تخصیص نخواهد یافت.

 

 

نحوه دریافت ارز دانشجویی

دانشجویانی که متقاضی دریافت ارز از دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند در ابتدا باید به سامانه سجاد مراجعه کنند. آنها ضمن مراجعه به درگاه Portal.saorg.ir باید اقدام به تشکیل پرونده و بارگزاری مدرک لغو تعهد آموزش رایگان در سایت کنند.

همچنین دانشجویان دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به سامانه موحد به درگاه mohed.behdasht.gov.ir مراجعه و ثبت نام و تشکیل پرونده کنند.

علاوه بر اینها دانشجویان می‌بایست اقدام به بارگزاری گواهی اشتغال به تحصیل خود در سامانه میخک وزارت امور خارجه نمایند. این نکته را در نظر داشته باشید که گواهی تنها با سربرگ رسمی و مهر دانشگاه اعتبار دارد و در آن باید تمام موارد از جمله مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و … ذکر گردد.

فراموش نشود که در این گواهی باید به دریافت یا عدم دریافت هرگونه کمک هزینه تحصیلی اعم از مقرری و شهریه اشاره شود.

 

فرزانه آذربیک وکیل پایه یک دادگستری/

منبع: فرارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *