جزئیات میزان افزایش حقوق کارگران در سال 1403

جزئیات میزان افزایش حقوق کارگران در سال 1403

 

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در گفتگویی با خبرگزاری تابناک درباره حداقل میزان افزایش حقوق کارگران در سال 1403 صحبت کرد. طبق نظر برخی از کارشناسان، پیش‌بینی می‌شود این افزایش حقوق متأثر از افزایش حقوق کارمندان که در لایحه بودجه 1403 تعیین شده، باشد.

 

شورای عالی کار و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر ساله موظف است تا قبل‌از شروع سال جدید، حداقل دستمزد کارگران را مشخص کند. پس از مشخص نمودن آن نیز می‌بایست آن را به واحد های مشمول قانون کار کشور ابلاغ کند. در نهایت نیز کارفرمایان می‌بایست بر اساس تصمیمات مربوطه به اجرای حقوق و مزایا بپردازند.

 

از آنجایی که این جلسه معمولا در ماه‌های آخر سال تشکیل می‌شود، تکلیف نهایی آن مشخص نیست.  اما خبرگزاری تابناک درباره مقدمات تشکیل این جلسه، آن را از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیزی کرد.

صولت مرتضوی گفت: مقدمات کارشناسی برای تشکیل این جلسه و تعیین تکلیف موضوع افزایش حقوق کارگران در سال جدید فراهم شده است. او افزود که با در نظر گرفتن مقوله سه جانبه گرایی حتما تصمیم شایسته‌ای در این زمینه گرفته خواهد شد.

 

افزایش حقوق 18 درصدی شامل چه افرادی می‌شود؟

در لایحه بودجه 1403، افزایش حقوق 18 یا 20 درصدی گرفته شده است. این افزایش حقوق صرفا شامل کارمندان و کارگران مشمول قانون می‌شود. در حال حاضر طبق گفته برخی کارشناسان، حداقل افزایش حقوق کارگران نیز متأثر از این رقم تعیین و تکلیف خواهد شد.

 

به بیان ساده تر پیش‌بینی می‌شود این حداقل افزایش دستمزد کارگران نیز نزدیک به رقم افزایش حقوق در لایحه بودجه 1403 باشد. چرا که افزایش حقوق در نظر گرفته شده برای کارگران نیز توسط شورای عالی کار و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین می‌شود.

 

البته ناگفته نماند حتی اگر که افزایش حقوق 20 درصدی کارمندان اعمال شود، باز هم در مقابل رشد نرخ تورم در سال 1402 بسیار ناچیز است. حال تصور کنید این میزان افزایش برای کارگران که مزایای کارمندی نیز ندارند هم در نظر گرفته شود.

 

منبع: فرارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *