رئیس کل دادگستری تهران: باید به سمت الزامی شدن وکالت حرکت کرد

رئیس کل دادگستری استان تهران

علی القاصی رئیس کل دادگستری تهران بر اهمیت نهادینه شدن الزامی شدن وکالت تاکید کرد.

رئیس کل دادگستری تهران در آیین هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری گفت:

درباره نهاد وکالت بسار سخن گفته شده و مجموعه وکلا به عنوان قشر نخبه و فرهیختگان جامعه از شأن اجتماعی و جایگاه بالایی برخوردار هستند.

القاصی همچنین ضمن اشاره به نقش مهم و اثرگذار وکلا در اجرای عدالت و احقاق افزود:

همواره با سخن گفتن از قاضی، وکیل نیز به ذهن متبادر می‌شود و علت این است که ماموریت مشترک وکیل و قاضی احقاق حق و اجرای عدالت است.

او همچنین بر این گزاره تأکید کرد که وکیل هم‌شأن قاضی است. علاوه بر این قانون نیز برای وکیل همان شأنی را پیش‌بینی کرده که برای قاضی پیش‌بینی کرده است. علی القاصی در ادامه گفت که وکیل نقش مهمی را در امنیت جامعه ایفا می‌کند و یکی از عناصر امنیت ساز در جامعه است.

 

عدم آشنایی با مسائل حقوقی از جمله مشکلات جامعه

القاصی عدم آشنایی جامعه با مسائل حقوقی را از جمله آسیب‌های موجود در دستگاه قضا دانست و همچنین عدم حضور وکیل در دعاوی را از جملع علل اطاله دادرسی. او اظهار داشت:

بدون شکل در هر پرونده‌ای، با حضور وکیل رسیدگی در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود و همچنین رأی صادره متقن و دارای اعتبار حقوقی است.

همینطور در طرف مقابل با عدم حضور وکیل در پرونده‌ای ممکن است فرآیند دادرسی دچار اطاله شود. چراکه ریشه بسیاری از مشکلات در فرآیند دادرسی عدم آشنایی مردم با موضوعات حقوقی, عدم دسترسی مردم به وکیل و عدم انتخاب وکیل است.

علی القاصی علاوه بر این تأمین هزینه‌های لازم برای الزامی شدن استفاده از ظرفیت برای اشخاص بی‌بضاعت را از جمله وظایف دولت بیان کرد. وی تصریح کرد که باید به جای محدود کردن ظرفیت وکالت به این سمت رفت که امکان و ظرفیت استفاده از ظرفیت وکالت برای تمام اشخاص فراهم شود.

 

الزامی شدن وکالت باید در دستگاه قضا نهادینه شود

رئیس کل دادگستری تهران ضمن تاکید بر اهمیت توجه به نوع نگاه جامعه به نهاد وکالت و نحوه معرفی آن به جامعه گفت:

صحبت‌های بسیاری در خصوص قانون تسهیل می‌شود، اما پیش از هر چیز باید از خود پرسید که آیا به دنبال این هستیم که مراجعه به وکیل و استفاده از ظرفیت وکالت محدود شود؟

یا اینکه ما به دنبال این هستیم تا رجوع به وکیل در جامعه به‌عنوان یک فرهنگ نهادینه شود؟

او تصریح کرد که امروزه به لحاظ پیچیدگی در روابط اشخاص و کثرت منازعات ظرفیت وکالت در همه روابط اشخاص توسعه پیدا کرده است. به همین علت باید به جای ایراد گرفتن به توسعه ظرفیت وکالت به دنبال نهادینه شدن وکالت اجباری در دستگاه قضا بود.

 

منبع: اختبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *