تنها راه برون‌رفت از بحران‌های جامعه وکالت، الزامی شدن وکالت است

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز

بهنام حبیب زاده در مراسم هفتاد و یکمین سالروز استقلال نهاد وکالت تنها راه برون‌رفت از بحران‌های جامعه وکالت را الزامی شدن این حرفه دانست.

او در اینباره گفت: از قوای سه‌گانه درخواست تدوین و تصویب لوایح، طرح‌ها و قوانینی را دارم که وکیل دادگستری در همه پرونده‌های قضایی حاضر شود. همچنین الزام به حضور وکیل مدافع دادگستری باید به قانون تبدیل شود زیرا که نتیجه الزامی شدن آن به تقویت عدل و داد است.

حبیب زاده همچنین یکی دیگر از نتایج این الزامی شدن را اینطور بیان کرد که:

اگر وکلای دادگستری مورد اعتماد واقع شوند، آنها نمایندگانی برای ایران قوی و توسعه یافته‌تر خواهند بود.

وی همچنین ضمن اشاره به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارها افزود:

می‌دانیم که این قانون دارای ایرادات و معایب بسیاری است اما تحول در یک قانونی تنها زمانی اتفاق می‌افتد که این ایرادات گفته شود.

او تصرح کرد که تأثیر حقوقدان باید در تدوین قانون بهتر باشد و در اصلاح قوانین نقش مؤثری ایفا کند. البته که به عنوان وکلای دادگستری معتقدیم اجرای قانون بد و التزام به قانون ضرورت دارد، آنچنان که دو سال است وکلای دادگستری قانون تسهیل را اجرا کرده‌اند.

 

پذیرش حدود 7 هزار کارآموز وکالت براساس قانون تسهیل

او در ادامه ضمن اشاره به پذیرفته شدند حدود 7 هزار کارآموز طی برگزاری دو آزمون وکالت براساس قانون تسهیل مجوزهای کسب و کارها گفت:

می‌بایست توجه داست که وکلای دادگستری باید دارای تخصص لازم و کافی باشند و پذیرش کارآموز با حداقل نمرات زیبنده نیست. زیرا جان، مال و آبروی مردم به وکلای سپرده می‌شود و کانون وکلای دادگستری با این موضوع مخالفت دارد و با اجرای قانون مخالفت نمی‌کند.

 

تنها راه برون‌رفت از بحران‌های جامعه وکالت، الزامی شدن آن است

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز همچنین علاوه بر تاکید بر لزوم اصلاح قانون به وضعیت نامطلوب وکلای دادگستری نیز اشاره نمود. او در اینباره گفت:

درحال حاضر بیش از 25 درصد از وکلای دادگستری بیکار و حدود 40 درصد از آنها کم کار هستند.

بنابراین بسیاری از وکلا پروانه‌های وکالت خود را تمدید نمی‌کنند و او تنها راه برون‌رفت از این بحران جامعه وکالت را الزامی شدن وکالت دانست.

سرانجام حبیب‌ زاده در آخر در نظر گرفتن یک روز خاص در تقویم رسمی کشور را کمتری خواسته جامعه وکالت دانست. او در اینباره گفت که درج هفته وکالت و روز وکیل در تقویم رسمی کشور برای احقاق حق و عدالت کمترین انتظار جامعه وکالت است.

 

منبع: اختبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *